«فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» با هدف معرفی فراگیر پرفورمنسآرت به مخاطبان و هنرمندان به عنوان مدیومی با قابلیتهای بیانی درخور دوران معاصر آغاز به کار کرد؛ در کنار این مهم، بسط و گسترش مباحث تئوریک یکی دیگر از اهداف این فستیوال بودهاست چنان که در دورههای گذشته، فستیوال بر برخی از ویژگیهای پرفورمنس آرت (پرفورمر، مخاطب، زمان و مکان واقعی) متمرکز بود. در طی دورههای پیشین از آموزش مستقیم نیز غافل نبودهایم و کارگاههای پرفورمنس آرت و نتایج عملی آن یعنی گروه بتا از دستاوردهای این بخش بودهاست. به این ترتیب در طی پنج سال اخیر گامبهگام به سوی اهداف فستیوال پیش رفتهایم و خوشحالم که امروز بسیاری از این اهداف محقق شدهاست. نتایج این تلاش مستمر سبب گشته که امسال پنجمین «فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» در حالی برگزار شود که خانهای جدید یافته است، موزه هنرهای معاصر تهران.
در پنجمین دوره این فستیوال همچنان پیگیر اهداف پیشین خود هستیم گواینکه افقهای جدیدی نیز گشوده شدهاست. در فستیوال پنجم تمرکز تئوریک بر «تئوری پرفورمنس» خواهد بود که در بخشی مجزا در قالب مقالات و نشستها دنبال می شود. کارگاه پرفورمنسآرت، امسال نیز میزبان علاقهمندان خواهد بود و نتیجه عملی آن در پایان فستیوال و در غالب گروه بتا عرضه خواهد شد.
یکی از دستآوردهای این فستیوال که نتیجه فعالیتهای عملی، آموزشی و تئوریک آن است معرفی نسلی جدیدی از هنرمندان این عرصه بودهاست؛ اکنون و با روندی رو به رشد شاهد حضور تعداد بیشتری از فعالان این عرصه هستیم و با توجه به محدودیت تعداد هنرمندان (سی هنرمند/گروه) در این فستیوال، ناگزیر هرسال میزبان بخش کوچکتری از این هنرمندان خواهیم بود. دعوت از هنرمندان این دوره برپایه فعالیت مستمر آنان در حوزههای تئوری و عملی پرفورمنسآرت به انجام رسید. در شکلگیری و انتخاب آثار نیز توجه به پروسه خلق اثر هنری به عنوان یکی از ویژگیهای پرفورمنس آرت بیش از دورههای پیشین مدنظر بودهاست.
پنجمین «فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» امسال یاران جدیدی در موزه هنرهای معاصر تهران یافته است این رویداد رخ نمینمود اگر نبود همراهی این یاران و تکتک هنرمندان، مخاطبان، مدیران و دستاندرکاران.
امیر راد
آذرماه ۱۳۹۴
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر